E-Bülten Nedir, Nasıl Hazırlanır?

yazan: Özgür Kurtuluş

Toplu e-posta (Mailing) web sitenizden e-posta göndermek için izinli olarak topladığınız e-posta adreslerine haber sitenizdeki haberlerden özetleri ya da tamamen e-posta için özel içerikleri bir tasarım içinde göndermenizdir. Toplu e-posta standart bir e-posta adresinden gönderilmemeli, bunun için toplu e-posta gönderme araçları kullanılmalıdır. Düzenli olarak gönderilen toplu e-postalara e-bülten adı verilir. Türkiye’de habercilikte e-bülten gönderimi çok yaygın değildir. Bunun başlıca sebepleri:

  • Toplu e-posta gönderimine olanak sağlayan uygulamalardan gönderilen e-postaların bazen kullanıcının “tanıtımlar”, bazen de “spam” klasörüne düşmesi. Haber e-bültenlerinin firmaların tanıtım amaçlı gönderdiği e-postalar içinde kaybolması. 
  • Türkiye’de çoğunlukla e-postanın iş yaşamıyla özdeşleştirilmesi ve  e-posta üzerinden gelen haberleri okuma alışkanlığının yeterince yerleşmemesi. 

Bununla birlikte habercilikte e-bülten kullanımının sağladığı bazı avantajlar vardır. Bunlar:

A/B Grubuna erişim: E-bültenler iş yoğunluğu nedeniyle sosyal medyadan uzak duran, ancak gündemi takip etmek isteyen gelir seviyesi yüksek kesim için önemli bir araca dönüşebilir. New Yorker dergisi abonelik sistemini başlattığında, abone olanların büyük çoğunluğunun e-bülten üyelerinin olduğu; dijital abonelik alanların da yine büyük bir çoğunluğunun e-bülten sistemine kayıt olduğu görülmüştür.  

Özgün tasarım: E-posta tasarımı sosyal medya araçlarına kıyasla yayın formatına daha yakın bir tasarımdır. Bir e-posta içinde görselleri ve yazı fontlarıyla bir sayfa bütünlüğü kurabilirsiniz. Kullanıcıların karşısına bütünlüklü bir yayın olarak e-posta yoluyla ulaşılabilir. Adı üstünde bir bültendir ve kendi başına süreli bir yayın olarak görülebilir.

Dikkat:  E-bülten kullanıcının dikkatini verebileceği bir formattır. E-posta kutusunda duran, silinmeyen ve zaman ayırıp okunan bir yayına dönüşebilir.

Topluluk oluşturma: E-bülten topluluk oluşturmanın araçlarından birine dönüşebilir. Sadık bir okuyucu kitlesi oluşturmaya yardımcı olabilir. 1,5 milyon üyeli The Skimm e-bülteni kendini bir yayın olarak değil, “çağın kadınlarına hitap eden” bir topluluk olarak konumlandırıyor. 

Ülkemizde henüz yeterli ilgiye kavuşmasa da, uluslararası büyük medya kuruluşları e-bülteni oldukça sık kullanmakta. Örneğin, The Washington Post’un 70’e yakın e-bülteni var. Günün özeti ya da sabah bülteni gibi politik içerikli bültenlerin yanında spor, din, bilim ve sanat içerikli özel e-bültenler de hazırlıyorlar.. The New York Times’ın 30’dan fazla e-bülten portföyünde Kanada ya da Avustralya gibi ülkelere özel bültenler de yer alıyor. Bu yayınlar aynı zamanda isim yapmış editörlerine ve yazarlarına da özel e-bültenler oluşturuyorlar. The Washington Post’ta ebeveynlik üzerine yazan Amy Joyce, The New York Times’ta insan hakları üzerine Nicholas Kristof ,The New Yorker’ın politika yazarı Andy Borowitz kendilerine özel e-bültenlere sahip gazeteciler. 

Türkiye’de ise ana akım gazetelerin internet siteleri zaman zaman e-bülten yayıncılığı yaptılar, hala yapanlar da var ancak pek başarılı sayılmazlar. Bununla birlikte daha niş alanlarda yayın yapan haber siteleri e-bültenleri bir kullanıcı topluluğu oluşturmak için kullanıyor. Bunlardan bazıları:

Kapsül, her gün yüzlerce haberi, köşe yazısını, söyleşiyi tarayarak, son 24 saat içerisinde Türkiye ve dünya gündemine dair bilinmesi gerekenlerin bir özetini 10 bine yakın abonesine gönderiyor. 

Aposto!, Dünyadan ve Türkiye’den belirli konu alanlarına dair haberleri toplayarak özetliyor ve her gün 60 bine yakın abonesine gönderiyor.

Argonotlar, Güncel sanat üzerine eleştiri yazıları, röportajları abonelerine gönderiyor. 

Podfresh, Türkiye’nin ilk podcast ağı olan Medyapod belirli konularda podcastleri öne çıkarmak için e-bülten kullanıyor. 

Monokrom her hafta sonu abonelerine Türkçe ve İngilizce uzun okumalar, podcast’ler, videolar ve görseller sunuyor.

E-Bülten Nasıl Hazırlanır?

Peki, bir gazeteci ya da medya kuruluşu nasıl e-bülten hazırlayabilir? Herşeyden önce izinli bir e-posta veritabanınız olmalı. Kişisel Verileri Koruma Kanunu’na göre kişilere izinsiz olarak toplu e-posta gönderemezsiniz. Ancak o kişinin e-posta adresini “e-bülten göndereceğiniz bilgisini vererek” onaylı olarak aldıktan sonra e-posta veri tabanınıza ekleyebilirsiniz. Bu kanun çok sıkı uygulanmıyor. Çünkü kullanıcı şikayetine bağlı olarak çalışıyor ve çoğu kullanıcı çoğunlukla e-bültenlerin alt kısmında yer alan ve kullanıcıya listeden çıkma hakkı veren bir link ile sorun çözümlenmeye çalışılıyor. Ancak izinsiz e-posta gönderiminin sadece hukuki değil, etik ve gazetecinin ya da medya kuruluşunun itibarını zedeleyen de bir tarafı var. Bu yüzden öncelikle web siteniz üzerinden kullanıcıları e-bültene kayıt olmaya ikna etmeniz gerekir. Bunun için onlara nitelikli ve orijinal bir içerik sunacağınıza ikna etmelisiniz. Kimse, her yerden ulaşabileceği haberlerin bir de e-postasına gelmesini istemez. 

İkinci olarak bir toplu eposta aracı seçmelisiniz. En çok kullanılan toplu e-posta araçlarından birisi Mailchimp’tir. 

Mailchimp sunduğu şablonlar ve e-bülten kampanya yönetim araçları ile toplu e-posta uygulamaları arasında öne çıkan bir uygulamadır. Ücretsiz kullanımı, ayda 2.000 abone ve 10.000 e-Posta gönderimi içerir.

TinyLetter: MailChimp’in bireysel kullanımlar için yayınladığı bir alt servisi olan TinyLetter, sade bir tasarıma ve uygun bir fiyatlandırmaya sahip. 

Inbox: Türkiye’nin en eski e-posta pazarlama firmalarından biri. 500 aboneye kadar ücretsiz üyeliği mevcut ve elbette türkçe bir ara yüzü var. Sivil toplum kuruluşlarına özel bir indirimi de var.

Sendpulse: Kullanımı kolay ve Türkçe arayüze sahip. 500 aboneye kadar ücretsiz. 

Mailerlite: 14 Günlük deneme sürümü ile zengin içeriklere sahip olan MailerLite’ın ücretli ve 100 aboneye kadar ücretsiz iki plan bulunuyor. 

Revue: Chrome ve iOS uygulamalarıyla beğendiğiniz içerikleri kaydedebildiğiniz ve gelişmiş bir içerik hazırlama ekranına sahip olan Revue, kolay kullanımı ile öne çıkıyor.

Curated: Curated ise Revue’ye nazaran biraz daha teknik ve daha gelişmiş, e-posta tasarımı ve analitik özellikler konusunda daha çok seçeneğe sahip bir alternatif.

İyi bir e-bülten hazırlamak için:

Otantik içerikler ilgi çeker. E-bülten hazırlamak için harekete geçmeden önce içerik kalitesinin kullanıcılar için öncelikli bir tercih nedeni olduğunun bilincinde olmakta fayda var. Çünkü dijital dünyada dileyen her kullanıcı, istediği tüm bilgilere birkaç tıkla ulaşabiliyor. Bu nedenle e-bültenlerin de kullanıcılara okumak için bir neden yaratması önem taşıyor. E-bülten içerikleri bu çerçevede otantik ve özgün olmalı. Kullanıcıya fayda sağlamalı ve ve bir değer sunmalı. 

E-bültenin dili önemlidir. Sonuçta kullanıcılara bir e-posta gönderiyorsunuz. Hitap ettiğiniz kitleyi, yani e-posta gönderdiğiniz kullanıcıları tanımalısınız ki ona nasıl  hitap edeceğinizi bilin.  Başlıklar aynı zamanda içerik akışının da nasıl şekillendirileceğini belirlediği için başlığı oluşturacak kelimelerin seçimine ayrı bir özen gösterilmesinde yarar var. 

E-bülten mesajınızı kurgulamalısınız. E-bülten başlığı oluşturulduktan ve içeriğinde ne tür bilgilerin yer alacağı belli olduktan sonra iletilecek mesajı oluşturmaya başlayabilirsiniz. Bu noktada, hedef kitlenin dikkatinin dağılmasını önlemek adına içerik uzunluğunun ideal düzeyde tutulduğundan emin olmak gerekir. Genel bir yaklaşım olarak 1000 kelimeyi çok aşmamaya çalışın. 

E-bülten hazırlarken şunlara dikkat edin:

  • Sadece metin ya da  sadece resim içerikli e-postalar hazırlamayın. Basit, yalın ve anlaşılabilir olun.
  • Dilbilgisi ve imla kurallarına dikkat edin. Cümlelerin sonunda art arda ünlem işareti koymayın. (!!!!)
  • İçeriklerinizde dikkat çekmek istediğiniz noktada kalın ve büyük puntolara yer verin.
  • Renklere dikkat edin. Göz yorucu renkler ya da tek bir renk kullanmayın.
  • Konu kısmında çekici bir başlık kullanın. Ancak başlık e-bültenin içeriği ile uyumlu olsun. Gönderdiğiniz e-postanın başlık veya konu açıklamasında yanlış yönlendirme ve bilgilendirme olmamalıdır.
  • Tamamı büyük harflerden oluşan e-posta konu başlığı kullanmayın.
  • Link kısaltma kullanmayın.
  • E-posta konusunda “test” “kampanya”, “reklam”, “promosyon”, “iPhone” gibi kelimeler ve özel karakterler kullanmayın. (!, , +, % v.b.)
  • İzinsiz olarak hiçbir e-posta adresine e-bülten, toplu e-posta göndermeyin
  • Kullanıcıların mail gönderilmesini  istememeleri halinde, bunu yapacakları bir buton veya bilgilendirme metni koyun (abonelikten ayrıl gibi)
  • E-postada adresiniz açık şekilde belirtilmeli. İçerikte e-posta adresi kullanmayın
  • Gönderici kısmında sizi tanıtan, bir haber merkezi ya da gazeteci olduğunuzun anlaşılacağı bir isim kullanın.
  • Mobil platformlardaki tasarım uyumluluğunu mutlaka kontrol edin.

Başarılı bir e-bülten uygulaması için E-bülten alanında başarı hikâyesi: Morning Brew adlı yazıyı okumanızı öneririm.

İlgili Yazılar

Yorum bırakın

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.