Obama’nın Sosyal Medya Odaklı Seçim Kampanyası

obama

2008 ABD Başkanlık Seçimleri sürecinde Barack Obama seçim kampanyasını gençler üzerine kurgulamış ve gençlere ulaşmanın en iyi yolu olarak gördüğü sosyal medyayı kampanyasının odak noktası haline getirmiştir. Barack Obama bu sürecin sonunda dünyanın en büyük sosyal medya başarısına imza atarak ABD Başkanı seçilmiştir.

Barack Obama’nın 4 Kasım 2008 seçim kampanyasının sosyal medya ayağını Facebook’un kurucularından olan Chris Hughes’in başında bulunduğu bir ekip yürütmüştür. Ekip ilk iş olarak Barack Obama’nın kişisel web sitesi olan barackobama.com adresini yeniden tasarlamış ve çok seyrek yapılan güncellemelerin anlık hale getirilmesini sağlamıştır. Bir diğer site olan mybarackobama.com adresi ise Facebook benzeri bir sosyal ağa dönüştürülmüş ve siteye üye olan kullanıcıların kendi bloglarını yaratmalarına izin verilmiştir. Kullanıcıların site üzerinde gruplar oluşturmalarına ve blog yaratmalarına izin verilmesi Barack Obama’ya destek verenlerin kendi destek etkinliklerini organize edebilecekleri bir ortamı kolaylaştırmış ve bu durum Barack Obama için çalışan bir gönüllü ordusunu yaratmıştır. Obama için çalışan gönüllüler söz konusu sitede 25 bin grup kurmuş, 160 bin blog oluşturmuşlar ve Youtube’a 18 bin saatlik video gösterimi yüklemişlerdir. Bu sayede Obama genç seçmen kitlesinin dikkatini çekmiş ve bu kitleyi seçim sürecinin interaktif katılımcıları haline getirmiştir.

Oluşturulan barackobama.com ve mybarackobama.com siteleri üzerinden seçim kampanyası için bağış da toplanmış, seçim sonunda Barack Obama’nın sadece online mecralardan topladığı bağış tutarı 500 milyon doları geçmiştir. Sosyal Medyanın etkin kullanımına dair Ocak 2008’de Complete adlı araştırma şirketi tarafından yapılan bir araştırmaya göre; Facebook, Twitter, Youtube ve Myspace gibi sitelerde Barack Obama’nın diğer adaylara kıyasla %60 daha etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Yine yapılan araştırmalara göre seçim süreci boyunca Barack Obama’nın rakibi John McCain’e oranla 4 kat daha fazla Facebook takipçisine sahip olduğu, Youtube’da yer alan videoların neredeyse 5 kat daha fazla olduğu ve web sitesini ziyaret edenlerin sayısının 5 kat daha fazla olduğu ortaya çıkmıştır.

Seçim sonucunda Barack Obama genel seçim sonuçlarında yüzde 52 oy almasına karşın, sosyal medya kullanıcılarının büyük çoğunluğunu oluşturan 30 yaş altı genç seçmenlerin yüzde 66’sının oyunu almıştır. İlk kez oy kullanan seçmenlerin ise yüzde 71’i Obama’ya oy vermiştir.

Kampanyanın sonucunda Barack Obama oyların %52’sini kazanarak ABD Başkanı seçilmiş, kampanyanın sosyal medya ayağının başındaki isim olan Chris Hugges ise Fast Company adlı dergi tarafından 2008 yılının en iyi pazarlamacısı seçilmiştir. Fast Company dergisinin kapağında Chris Hugges için kullanılan cümle ise oldukça ilginçtir: ”Obama’yı Başkan Yapan Çocuk”.

2012 yılına gelindiğinde Obama yeniden ABD Başkanı seçildi ve başkan seçildiğini ilk olarak Twitter’dan duyurdu. “Four more years” diyerek atılan tweet’te Obama’yı eşi Michelle Obama’ya sarılmış ve gülümser bir halde görüyoruz. (https://twitter.com/BarackObama/status/266031293945503744/photo/1)  İlk 20 dk.da 225 bin’den fazla retweet alan bu paylaşım, gelmiş geçmiş en popüler siyasi twitter paylaşımı olarak kabul görüyor. Şu anki retweet sayısı 764.943 civarında.

6 Kasım 2012 yaklaştığında Obama’nın Facebook’taki beğeni sayısı 24 milyon iken, en yakın rakibi Mitt Romnet’inki ise sadece 1,3 milyon idi.

Yaptığı tüm seçmen ziyaretlerini en çarpıcı fotoğraflarıyla birlikte Tumblr günlüğüne taşıyan Obama, Tumblr’da da paylaşılma ve tıklanma rekorları kırmıştı.

Kişilerin sosyal medyadaki etkilerinin skorlandığı uygulama Klout’da (takipçileri etkileme) da bir hesap oluşturan Obama, 100 üzerinden 99 puanla dünyanın sosyal medyadaki gücü en yüksek siyasetçisi konumundadır.

paylaşmak ne güzel:)

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir