Sosyal Medya ve Siyaset

egypt_protests_5

Etkileşimli iletişim kurulabilmesi, siyasetçinin kısa sürede daha geniş kitleye hitap edebilmesi ve onların tepkisini daha rahat ölçebilmesi sosyal medyayı güçlü bir siyasal iletişim aracı haline getirdi. Vatandaşlar sosyal medya araçlarını kullanarak görüşlerini daha rahat ifade edebiliyor ve siyasetçilerin söylemlerini yorumluyor ve cevaplayabiliyorlar.

Günümüzde, Türkiye’de dahil olmak üzere tüm dünyada birçok siyasetçi, bakan ve başkan sosyal ağları aktif olarak kullanıyorlar çünkü bu ağlar sayesinde daha çok kişi tarafından tanınabiliyor, daha çok seçmene ulaşabiliyor ve onların görüşlerini etkin ve verimli bir şekilde değerlendirebiliyorlar. Bu faydalarından dolayı sosyal ağlar siyasetçilerin ana ilgi odağıdır. Bugün geldiğimiz noktada sosyal medyaya ilgisiz kalan bir siyasetçi düşünülemez.
Geçmişten günümüze, siyasetçiler daha kısa sürede daha çok insana ulaşmak için çabaladılar. Teknolojik gelişmelere paralel olarak, artık sosyal ağları iyi kullanan siyasetçiler bu amaca ulaşmada geleneksel medya araçları ile iletişim kurmaya çalışanlara göre daha yakın görünüyorlar. Artık, siyasetçiler milyonlarca insanla gerçek zamanlı olarak iletişime geçebiliyorlar.

Sosyal medya, geleneksel medyaya göre siyasi iletişimde daha tarafsız bir ortam sunuyor. Çünkü geleneksel medya araçlarına kolaylıkla sansür uygulanabiliyor olması, bu araçların taraflı yayın yapabilme sorununu ortaya çıkartıyor. Geleneksel medya yani özellikle görsel medyadaki televizyon, yazılı basındaki gazeteler aynı zamanda büyük yatırımlar oldukları için kendi çıkarları doğrultusunda belirli siyasi partileri, siyasi grupları ve siyasetçileri örtülü de olsa desteklemek durumunda kalıyorlar. Bu da diğer siyasilere karşı mesafeli ve eleştirel olmaları sonucunu doğuruyor. Dolayısıyla siyasetçiler, hiçbir kurumun baskısı altında olmayan sosyal medya aracılığıyla vatandaşlara daha rahat ulaşabiliyor ve seçmenlerine daha tarafsız bir mecradan seslenebilme imkanı buluyor.

Sosyal ağlar kullanıcılarına mesajlaşma ve tanışma olanağı sağlayan siteler olmaktan çıkalı çok uzun zaman oldu. Bu ağlar, organizasyon kurmayı, organize olmayı, bilgi ve fikir paylaşmayı, inançlar düşünceler etrafında gruplaşmayı sağlayan sosyalleşme platformları olarak yeni bir medya oluşturdu.

Sosyal ağların yükselişi, organizasyonları online topluluklara dönüştürme süreci ile devam ediyor. Bu bağlamda topluluk yönetimi kavramı da öne çıktı ve ciddi anlamda önemsenmeye başlandı.

Günümüzde, yaygın kullanılan sosyal medya siteleri rejim değiştirmek, hareket başlatmak için kullanılan birer organizasyon araçları oldu. Sosyal medyanın ne kadar etkili bir araç olduğunu Gezi Parkı olaylarında, Suriye ve Mısır’da yaşanan olaylarda kullanıcıların özellikle Facebook ve Twitter üzerinden paylaşımlardan gördük.

Gelişen teknoloji ile birlikte günümüzde, insanlar arasında bilgi paylaşımı ve içerik oluşturulması daha az emek isteyen bir iş haline geldi. Artık temel bilgisayar ve internet bilgisi olan herkes kolayca içerik oluşturabiliyor ve bunu birçok platformda paylaşabiliyor. Bu durum siyasetçilerin de ilgisini çekti ve ibre sosyal medyaya yönelmeye başladı.

Eskiden bu yana siyasetçiler daha kısa sürede daha çok insana ulaşmak için çabaladı. Teknolojik alanda yaşanan gelişmelere paralel olarak, artık sosyal paylaşım ağlarını kullanan politikacılar, bu amaca ulaşmada geleneksel medya araçları ile iletişim kurmaya çalışanlara göre daha yakın görünüyorlar. Artık siyasiler, milyonlarca insanla anlık olarak istedikleri yerde ve zamanda iletişime geçebiliyorlar.

Sosyal medyanın siyasal iletişimde önemini hem vatandaşlara hem de siyasetçilere sunduğu olnaklarda aramak gerek:

• Organize olmayı kolaylaştırıyor.
• Olayları, yaşananları kolaylıkla öğrenebilme imkânı sağlıyor.
• Bireyler arasında iletişimi arttırılabiliyor.
• Fikirlerin hızlıca yayılabiliyor.
• Organizasyon ve iletişim maliyeti geleneksel kanallara göre daha düşük.
• Daha çok sayıda insanın siyasi veya sosyal olaylara daha kısa sürede tepki gösterebiliyor.

Sosyal medya, seçim dönemlerinde siyasetçilerin kendilerini tanıtabilecekleri, fikir ve amaçlarını kitlelere anlatabileceklere ve bunun karşılığında seçmenin nabzını ölçebilecekleri etkileşimli bir ortam sağlıyor. Seçim çalışmalarında sosyal medyayı kullanan bir siyasetçi seçimlerden önce geri bildirim alıyor ve böylece alacağı oy oranını seçim öncesinde daha tutarlı tahmin etme fırsatına sahip oluyor. Bu durum siyasetçinin politikasını seçim öncesinde oy oranına geri şekillendirmesini kolaylaştırıyor.

paylaşmak ne güzel:)

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir