Sosyal Medyada Siyasal İletişim Nasıl Olmalı?

political

Sosyal ağlar seçim dönemlerinde siyasetçiler ve siyasi partiler tarafından oldukça yoğun bir şekilde kullanılıyor. Birçok ülkede, bu ağlar seçim kampanyalarında en önemli iletişim ve propaganda aracı haline geldiler. Sosyal medya sitelerinin aşağı yukarı 15 senedir hayatımızda olmasına ve Facebook, Twitter gibi en çok kullanılanlarının yaklaşık olarak 5 senedir popüler olmasına rağmen, bu siteler kısa sürede siyasetçilerin ilgi odağı oldular.

Seçim dönemlerinde, sosyal ağlar siyasetçilere kendilerini tanıtabilecekleri, fikir ve amaçlarını anlatabileceklere ve bunun karşılığında seçmenin nabzını ölçebilecekleri bir ortam sağlıyor. Yani, siyasetçi seçimlerden önce geri bildirim alıyor ve böylece alacağı oy oranını seçim öncesinde daha tutarlı tahmin etme şansına sahip oluyor. Bu durum siyasetçinin politikasını seçim öncesinde oy oranına geri şekillendirmesini kolaylaştırıyor.Bunun yanında, seçmende siyasetçiler ve siyasi görüşleriyle ilgili objektif ve daha özgür bir tartışma ortamı buluyor.

Politikacıları sosyal medya kullanımına yönelten bir diğer etken de bu araçların gençler arasında oldukça yaygın olarak kullanılıyor olmasıdır. İlgili olarak “Facebook, Twitter, You Tube gibi sosyal medya sitelerinin özellikle genç seçmenler arasında yaygın olarak kullanılması, siyasetçilerin kendilerini oldukça iyi bir şekilde tanıtabilecekleri, seçmenleriyle etkileşime geçebilecekleri bir platform olarak iletişimde  yeni yöntemler oluşturuyor. Gençlerin geleneksel medyaya ilgisinin düşük olması, onlara ulaşmak için sosyal ağ sitelerinin kullanımını bir gereklilik haline getiriyor.

ABD’de büyük bir devlet üniversitesinde yapılan araştırmaya göre 2012 ABD başkanlık seçimlerinde 18-29 arasında gençlerin %75’inin en az bir politik aktiviteye katıldığını belirtiyor. Türkiye’de ise bir vakıf üniversitesinde 18-25 yaş arasındaki bireyler arasında yapılan bir araştırmaya göre katılımcıların %98’i en az bir sosyal medya sitesinde hesabı olduğunu ve %44’ünün sosyal ağlar üzerinden politik görüşlerini ifade ettiklerini belirlendi. Sosyal medya, mitinglerde politikacının konuştuğu, katılımcıların her söyleneni alkışladığı bir siyasal ortam yerine, seçmene içeriği belirleme ve politikacının her sözüne cevap verebilme olanağı sağlıyor. Bu durum seçimlerin daha demokratik, özgür ve şeffaf ve tartışmaya açık bir şekilde geçmesine katkıda bulunuyor.

Sosyal ağlar siyasetçileri daha şeffaf ve tutarlı olmaya yöneltirken onlara da yaptıkları her hareketin, sarf ettikleri her sözün seçmen tarafında nasıl algılandığını seçimler öncesinde öğrenme imkânı veriyor. Aynı zamanda bu ağların etkileşimli iletişim sağlaması geleneksel seçim kampanyalarında yapılan organizasyonların daha az maliyetli ve hızlı yapılmasına yardımcı oluyor. Yani sosyal ağlar hem yeni kampanya yöntemleri oluştururken hem de geleneksel yöntemlere katalizör etkisi yapıyor. Ayrıca siyasetçilerin sosyal ağlara yönelme sebeplerinden birisini de  geleneksel yöntemlerle yapılan kampanyaların seçmen tarafından rutin olarak görülmesine ve ilgi çekmemesi.

Sosyal medya profesyonelce yönetilmesi gereken bir mecra. Doğru kullanıldığı taktirde bir çok avantajı yanında getiren sosyal ağların yanlış kullanımı büyük ve öngörülemeyen krizlere yol açabilir. Üstelik bu kriz tahmin edilemeyecek bir hızda büyüyerek önüne geçilmesi zor bir hal alabilir.

Siyasal oluşumların ve liderlerin sosyal medyayı etkin ve doğru bir şekilde kullanmaları için bazı noktaları göz önünde bulundurmaları gerekmektedir. Öncelikle sosyal medyayı nasıl kullanmaları gerektiklerine dair eğitimler almalı ve profesyonel sosyal medya yöneticileri ve siyasal iletişimcilerle birlikte hareket etmelidirler. Geleneksel medya ile sosyal medyayı entegre etmeli, geleneksel medya ortamlarında resmi sosyal ağlarına yer vererek seçmen kitlesini bu alana yönlendirmelidir. Liderler sosyal medya kanalına aktif olarak katılmalıdır. Gerçek hayatta seçmenle bizzat kendileri yüz yüze iletişim kurdukları gibi, sosyal ağlarını da danışmanlarına emanet etmek yerine kendileri yönetmelidirler. Siyasi partinin web sitesine resmi sosyal ağlara yönlendirme linkleri konulmalıdır. Böylece birinci kanaldan sosyal ağların resmiliği ilan edilip takibi arttırılırken, diğer sahte hesapların da önüne geçilmiş olunacaktır.

Her sosyal ağın kendine özgü bir yapısı ve kullanım şekli vardır. Siyasi liderler yer aldıkları sosyal ağların bu yapılarına uygun davranmalıdırlar. Örneğin; Facebook’ta oluşturulmuş bir hayran sayfasında haber benzeri bir paylaşımla ikinci ağızdan içeriklerin oluşturulması uygun olabilirken, Twitter’da kesinlikle birincil ağızdan mesajlar yazılmalı, yeri geldiğinde takipçiler ile iletişime geçilmeli ve sorularına cevaplar verilmelidir. Zaman zaman siyaset dışı kişisel paylaşımlar yapmak kendilerinin de insan olduklarını hatırlatmak ve seçmenleri ile siyaset dışı farklı ortak noktalar yakalayabilmek açısından oldukça önemlidir.

Seçim sürelerinin kısıtlı zaman dilimlerinde gerçekleştiriliyor olması parti ve adayların çok daha hızlı bir şekilde seçmenlere ulaşmasını da zorunlu kılıyor. Bu yüzden internet destekli kampanyalarda en önemli unsur seçmenlere verilecek mesajların birçok yönden tasarlanabilmesi ve seçmenlerin de bu mesajlara anlık iletiler ile cevap verebilmesi olmaktadır. Her bir aday seçimlerde rakiplerinden fark oluşturmak niyetindedir. Mesajların tekrarının seçmenleri etkilediği gerçeği ile baktığımızda yeni teknolojiler ile seçmenlerin karşına sürekli çıkan bir aday akıllarda kalmayı ve verdiği mesajlar ile de seçmenlerin sorunlarına çözüm getirme yöntemlerini zihinlerde canlı tutarak rakiplerine karşı avantaj sağlamaktadır.İnternet aracılığıyla yeni iletişim teknolojileri sağladığı sosyal paylaşım imkânı ile seçim kampanyalarında ideolojik düşüncenin hızlı bir şekilde yayılmasını desteklemekte ve sosyal paylaşım sitelerinde insanların birbirlerini etkilemelerine imkân vermektedir. Bu karşılıklı etkileşim ise bu tür sitelerin kullanıcıları arasında yer alan kararsız seçmenleri ilgili konular etrafında bilgilendirerek adaylar hakkında daha geniş bilgiye sahip olmalarını sağlamaktadır.

paylaşmak ne güzel:)

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir