Ağ Toplumunda Sosyal Hareket / Farkındalık Yaratın ve Katılım Sağlayın

Anasayfa » Ağ Toplumunda Sosyal Hareket / Farkındalık Yaratın ve Katılım Sağlayın
yazan: Özgür Kurtuluş

Bu bölümdeki adımlar, bir sosyal hareketin toplum nezdinde farkındalık yaratması ve katılımın sağlanması için neler yapılması gerektiği ile ilgili. Eğer doğru mesajlar, doğru mecralarda, doğru insanlarla buluşabilirse, sosyal hareketinizin erişimi ve dolayısıyla etkisi, toplumu dönüşme gücü artacaktır. Bilgi iletişim teknolojileri daha fazla bilginin daha fazla insana hızlı bir şekilde ulaşmasına imkan sağlamaktadır. Ancak doğru yöntem ve stratejilerle bu mümkün.

Kitleleri bilinçlendirmeyin, insanları anlayın ve size katılabilecek insanları bulmaya çalışın.

Düşüncelerinize yakın insanları bulmaya çalışın ve onlarla onların bulundukları mecralarda iletişime geçmeye çaba gösterin. Fikirlerinizi insanlara empoze etmeye çalışmayın, hedef kitlenizi anlamaya çalışın, hassasiyetlerini dikkate alın ve siz onlara uyum sağlayın. Mesajlarınızı, taktiklerinizi, eylemlerinizi hedef kitlenize adapte edin.

Çalışacağınız dijital ve geleneksel mecraları belirleyin.

Hedeflerinize ulaşmak için doğru mecralar belirlemek ve doğru iletişim kanalları bulmak çok önemli. Web sitesi, blog, forum ve sosyal ağlar… Facebook, Twitter, Foursquare, You Tube, Pinterest, Instagram… Öğrenci kulüpleri, sivil toplum örgütleri, Kamusal alanlar: Afişlemeler, stickerlar, broşürler…

Kullandığınız mecralara uygun, samimi, anlaşılır bir dil oluşturun.

Organizasyonunuzun ya da hareketinizin dijital mecralardaki dili belirleyicidir. Anlaşılır ve samimi olmalısınız. Kullandığınız mecraya uygun bir ses ve ton kullanmalısınız. Unutmayın ki özellikle dijital mecralarda insanlar karşısındakinin bir organizasyon değil bir insan olduğunun farkındalar. Onlarla aynı seviyede olmalısınız. Üstten, öğretici bir dil insanların hareketinize angaje olması önündeki en önemli engellerden biri olabilir.

Hikayenizi oluşturun.

İnsanlara propagandist yaklaşmayın, derdinizi, amaçlarınızı kendi içinizden çıkardığınız hikayeler yoluyla ulaştırmaya çalışın. Neden bu harekete katıldığınızı anlatın. Neler yaşadığınızı, nasıl bir ülkede yaşamak istediğinizi… Hikayenizi anlattığınız hedef kitlenizin kim olduğunu gözden kaçırmayın. Ayrıntıları hedeflediğiniz kişilere göre şekillendirin ve kafasında kendini bu hareketin bir parçası olarak canlandırmasını sağlamaya çalışın.

Amaçlarınızı ve ilkelerinizi net olarak ortaya koyun.

Destek beklediğiniz insanlar neye destek vereceklerini çok iyi anlamalı.Muğlak ifadeler kullanmayın. Mümkün olduğu kadar kısa ve öz olun. Farklı hedef kitleler için farklı mecralar ve içerik biçimleri kullanın. Kolay anlaşılır bir dil kullanın. Formal bir dilden kaçının.

Sloganlar ve semboller kullanın.

Sembollerinizi ve sloganlarınızı mesajınızı, amacınızı açık bir şekilde belirtecek şekilde belirleyin. Slogan seçiminde profesyonel yardım alın.Grafik tasarımların bir profesyonel tarafından oluşturulmasını sağlayın. Kullandığınız her içerikte bu sloganlara ve sembollere yer vermeyi ve iletişim bilgilerinizi kullanmayı unutmayın

Yeni katılımlarda karşılıklılık ve bağlılık ilişkisi önemlidir.

Bir kişiye hareketinize katılması karşılıklı bir ilişkidir. Siz bu yeni katılımla hareketinize yeni kaynaklar kazandırırken, katılan kişi de bu hareket içinde bir statü ve liderlik edinir. Unutmayın, bu hareket sizin malınız değil, katılan herkes sizinle aynı haklara sahiptir. Eski olmak, çok emek vermek vs. önemli değildir. Yeni katılan yeni bir lider demektir. Elbette önceden çizilen sınırlar çerçevesinde.Hareketin başarısı katılımcıların sahiplenmesine bağlıdır. İşbirlikleriniz de desteklere karşılık vermek önemlidir, sizi destekleyen kişi ve kurumların sosyal mecralardaki profil ve sayfalarını desteklemeniz gerekir.

Yeni katılımları modelleyin ve takipçilerinizi ölçümleyin.

Web sitesi ve sosyal medya üzerinden katılımların nasıl ve nereden geldikleri ölçümlenmelidir. (Facebook Insights, Google Analytics…) Yüz yüze ilişkilerle ve toplantılarla kazanılan destekçiler de ölçümlenmeli ve dokümante edilebilmelidir.

Yeni katılan insanlara aydınlatıcı geri dönüşler yapın.

Eylemlerinize katılan ve katılmayı planlayan kişilere geri-dönüşler yapılmalı. Teşekkür etmek, yeni eylemlerden haberdar etmek, eylemin sonuçlarını paylaşmak ya da eylemde yaşadığınız sorunları anlatmak. Örneğin: Facebook sayfanızı yeni beğenenlere özel bir mesajla daha ayrıntılı bilgiler vermek ya da bir sonraki eyleminizden haberdar etmek etkili bir yöntemdir.,

Diğer organizasyonların takipçileri ile bağlantıya geçin.

Size yakın olan diğer sivil toplum örgütleri, gruplar, aktivistler ve siyasi partilerin takipçileri ile iletişime geçin. Sahip olduğunuz dijital varlıklarda, web sitenizde, bloğunuzda, sosyal ağlarınızda onların mesajlarını da paylaşın ki, onlar da sizinkileri paylaşsın.

Sonraki Bölüm: İşbirlikleri Yapın