Bu bölümde organizasyonunuzun, diğer organizasyonlarla nasıl işbirlikleri kurabileceğini anlatacağız. İşbirlikleri, kaynaklarınızı geliştirmenin en önemli yoludur. İşbirliklerinde karşılıklı faydayı ve samimiyeti her zaman ön planda tutmalısınız. Size yapılmasını istemediğiniz bir şeyi başkasına yapmamalısınız.
Hedefleriniz ve eylem planınız hakkında açık olun.
İşbirliği yapacağınız kişi ve kuruluşlara yönelik olarak neden böyle bir işbirliği talep ettiğinizi, ne istediğinizi açıkça belirten metinler hazırlayın. Bu metinleri web sitenizden yayınlayın ve eposta yoluyla paylaşın.
Bu işbirliğinden beklentilerinizi ve karşılığında sunacağınız faydayı belirtin.
Karşılıklılık ilkesi burada da geçerli. Neden sizinle işbirliği yapmalılar. Karşılığında ne elde edecekler? Siz ne kazanacaksınız onlar ne kazanacaklar? Karşılıklı faydanın net bir şekilde ortaya konması işbirliklerinizi arttırdığı gibi, zaman içinde yaşayabileceğiniz sorunları da azaltır.
Hedefleriniz doğrultusunda işbirliği yapabileceğiniz kişi ve kurumları belgeleyin.
Sizin hedeflerine yakın hedefler doğrultusunda çalışan kişi ve kurumların listesini yapın ve sürekli güncelleyin. İşbirliği yapmak istediğiniz kişi ve kurumlar hakkında raporlar hazırlayın. Ne yapıyorlar, ne yapmak istiyorlar, ne gibi kaynakları var? Bu araştırmalarda İnternet’i etkin olarak kullanın.
Ortak payda bulabildiğiniz hiçbir kişi ve kurumu dışlamayın.
Alışılmadık işbirlikleri yapmaktan çekinmeyin. Ortak payda bulabildiğiniz her kurumla işbirliklerini zorlayın. Eğer hedeflerinizde uyuşma varsa hiçbir işbirliğini dışlamayın.
İşbirliği yaptığınız kişi ve kurumlardan gelen önerileri mutlaka tartışın.
Farklı arka plana, siyasi tecrübelere ve deneyimlere sahip kurumlar sizin göremediğiniz ayrıntıları görebilirler, bunları es geçmeyin. İdeolojik farklılıklarınız önerilerinin önüne duvar örmesin. Sundukları çözümler, sizinkilerden daha fazla fayda getirebilir.
Ortak paydanız olan kurum ve kuruluşları düzenlediğiniz etkinliklere davet edin.
Bu etkinlikler işbirliği yaptığınız kurumlarla ilişkilerinizi güçlendirir. Etkinlik sonrasında katılımcılara etkinliğin içeriği ve sonuçlarıyla ilgili bilgi vererek, ilişkinizi sürdürülebilir kılın.
Koordinasyon birimleri oluşturun.
İşbirliği yapmayı düşündüğünüz kurumlarla ilişkinizi sürdürülebilir kılmak için küçük koordinasyon grupları oluşturmalısınız. Belirli aralıklarla toplantılar düzenlemeli, organizasyonunuzun durumu hakkında karşılıklı bilgilendirme yapmalısınız. Bu bilgilendirmeleri eposta kullanarak yapın.
İlişkilerinizi karşılıklı güven üzerine kurun
Şeffaf olun. Dokümanlarınızı paylaşın. Toplantılarınızı kayıt altına alın ve paylaşın. Paylaşımlarınızı Google Drive ve benzeri bulut uygulamaları üzerinden yapın. Yaptığınız işbirlikleri hedef kitleniz üzerinde de olumlu bir izlenim bırakacaktır.
Kolektif bir takvim oluşturun
Etkinliklerinizi kolaylıkla paylaşmak için işbirliği yaptığınız organizasyonlarla ortak etkinlik takvimleri oluşturun. Böylece herkes bir diğerinin etkinliklerinden haberdar olabilir ve diğer organizasyonların etkinlikleriyle çakışma ihtimali azalır. Etkinliklerinize karar verirken %100 bir konsensus oluşturmak çok zordur. Bunun yerine konsensusu yeniden tanımlayın. Örneğin ¾ çoğunluk ya da oylama yerine uzlaşı gibi…