We Are Social ve Hootsuite’in her yıl birlikte yayınladıkları ve global internet kullanımına yönelik önemli veriler sunan Digital 2021 raporu yayınlandı. Bu raporda ülke bazlı verilere yoğunlaşmak yerine platform bazlı verilere odaklanılmış. (Birkaç ay içinde ülke verilerinin de yayınlanacağını düşünüyorum.)
Yaklaşık 300 slayttan oluşan rapordaki kapsamlı verilerden bazılarına göz atalım:
İnternet kullanımı verilerine baktığımızda, 16-64 yaş arası kullanıcıların interneti günde ortalama 6 dakika 54 saniye kullandığını görüyoruz. Türkiye’de ise internet kullanımı günlük ortalama 7 saat 57 dakikaya yükselmiş. Covid-19 Pandemi’sinin dünyada ve Türkiye’de internet kullanımını arttırdığı görülüyor. Türkiye’de internet kullanımı 2019 yılına göre yaklaşık olarak günde bir saatten fazla artmış.
18 yaş üstü kullanıcıların, internette karşılaştığı bir haberin gerçekliğinden şüphe duyma oranında da artış görülüyor. Sahte haberler dijital iletişimin en önemli gündem maddesi haline geldi. Rapordaki veriler de bunu doğruluyor. Türkiye’de %61,6’sı karşılaştıkları haberlerin sahte olmasından şüpheleniyor. Bu oran 2 yıl önceki Reuters raporunda %52 civarındaydı. Kullanıcılar sahte haber konusunda duyarlı olmalarını görmek sevindirici olsa da, bu oranın artışında yaygınlaşan sahte haber miktarındaki artışın da etkisi var.
Son günlerde gündemimizi oldukça meşgul eden kişisel verilerin güvenliği konusundaki farkındalıkta da bir artış gözleniyor. Ancak Türkiye’nin dünya ortalamasının gerisinde olduğunu da görüyoruz. 16-64 yaş kullanıcılar arasında kişisel verilerinin şirketler tarafından kullanılmasından kaygı duyan kullanıcıların oranı dünyada % 33,1 iken, Türkiye’de %29,7. Bu demek oluyor ki ortalama her 3 kullanıcıdan 2’sinin kişisel verilerin kullanılması ile ilgili bir kaygısı bulunmuyor.
Sosyal medya kullanımına baktığımızda 2 Milyar 740 Milyon kullanıcısıyla, Facebook’un liderliğinin sürdüğünü görüyoruz. Onu YouTube, Whatsapp, Messenger ve Instagram takip ediyor. Sosyal medya platformları sıralamasında dikkatimi çeken en önemli detay, Çin merkezli platformların yükselişi oldu. Görünüşe göre Facebook İmparatorluğu (Facebook, Whatsapp, Instagram) yakın bir gelecekte Çin akınları (Wechat, TikTok, QQ) ile zayıflayacak.
Sosyal medya kullanımında da yine Covid-19 Pandemisi’nin etkisini görmek mümkün. Sosyal medya kullananların nüfusa oranı dünyada %53,6’ya yükselirken, Türkiye’de bu oran %70,8 çıkmış. Kısaca Türkiye’de tüm nüfus dikkate alındığında (6 yaşından küçük okuma yazma bilmeyenler dahil) 10 kişiden 7’si sosyal medya kullanıcısı.
16-64 yaş kullanıcıların günlük ortalama sosyal medya kullanımına baktığımızda ise Türkiye 2 saat 57 dakika ile dünya ortalamasının üzerinde. Bu verilerde dikkat çeken detay, gelişmiş ülkelerde bu oranın dünya ortalamasının altında kalması. Sosyal medyayı verimli kullanmak ile çok kullanmak arasındaki ayrım burada önem kazanıyor.
En çok merak ettiğim verilerden birisi de dizi ve film yayınlayan dijital yayın platformlarının Türkiye’deki durumu ile ilgiliydi. Tabloda, Türkiye’de 16-64 yaş arası kullanıcıların %72,6’sı bir yayın platformunda her ay bir içerik tükettiğini görüyoruz ki bu oran bana fazla geldi. Açıkçası bu sorunun en azından Türkiye’de YouTube’u da içerecek şekilde sorulduğunu ya da sorunun öyle anlaşıldığını düşünüyorum. Ya da Türkiye’deki kullanıcılar korsan olarak tükettikleri içerikleri de düşünmüş olabilirler 🙂
Rapor özellikle e-ticaret alanında kullanılabilecek sosyal medya platform verilerini de içeriyor. Söylediğim gibi yaklaşık 300 slaytlık raporda değerlendirilebilecek yığınla veri var. Raporu aşağıdaki linkten indirebilirsiniz.