Takip yazılımları sayesinde sosyal medyada markalarla ilgili tüm konuşmalar gerçek zamanlı olarak takip edilebilir. Dijital mecralarda gerçekleştirilen tüm kampanyaların analizleri mecra, yayılma ve kullanıcı bazlı alınabilir ve markayla ilgili pozitif, negatif tüm konuşmalar semantik bir alt yapı kullanılarak anlamsal olarak raporlanabilir. Böylece gerekli durumlarda tüketicilere geri dönüşler hızlıca sağlanabilmektedir. Son olarak, rakiplerimizin sosyal medyadaki tüm hareketleri takip edilerek anlık olarak raporlanabilir.
Pazarlama faaliyetlerinin sonucunu ölçebilmek, yapılan yatırımın geri dönüşünü bilebilmek adına çok önemlidir. Dijital platformlar, hedefleme olanakları sayesinde tüketici-marka arasındaki bağın en kolay kurulabileceği ve güçlendirilebileceği alanlardır. Aslında sosyal medya takibinin bize sağladığı temel katkı tüketicilerimizi ve potansiyel tüketicilerimizi daha etkin dinleme, anlama, değerlendirme ve cevaplama yetisidir. Ek olarak sosyal medya takibi faaliyetlerini sürdürmemiz, kriz ve müşteri ilişkileri yönetiminde de avantaj sağlamaktadır.
Markalar için sosyal ağlarda bir hesap açıp oradan müşterileriyle iletişime geçmek yeterli değildir. Çünkü sosyal medya sadece o hesaptan ibaret bir alan değil. Marka hakkında kim, neler konuşuyor anında haberdar olmak ve gerekiyorsa bir aksiyon almak da sosyal medyada var olmanın en önemli şartlarından biridir. İşte bu noktada ölçümleme araçları devreye girmektedir. Yüzlerce ölçümleme ve takip programı arasından en uygun olanlarla sosyal medyadaki hareketleri izlemek için size ve hizmetlerinize özel yeni teknikler geliştirilmektedir
Ölçümlemenin faydalarından birisi de markaya kendisi hakkında konuşan kişilere cevap verip vermeme kararı almasında da rol oynamasıdır. Sonuçta sosyal mecralarda bol takipçisi olan, sohbetinden keyif alınan ve kararlarına güvenilen sosyal kanaat liderleri yer alıyor. Bu kanaat önderlerinin yaptığı yorumlar bir anda milyonlara ulaşıyor ve yine bu kişilerin bir ürün ya da hizmetiniz hakkında sosyal mecralarda tarafsızca öneride veya şikâyette bulunabileceklerini biliyoruz ve genelde onların olumlu/olumsuz deneyimlerine değer veriyoruz. Bu sebeple marka hakkında konuşan bu kişilerin etkinliklerini ölçmek; olumlu ve olumsuz konuşmaların marka için ne derecede etkili olduğunu görebilmesini sağlar. Aynı zamanda bu etki değeri; markanın o kişiye aynı mecrada cevap verip vermeme kararını da etkileyen bir unsur olarak kullanılabilir.
Ölçümleme raporlama programlarının, sadece sosyal ağları değil, o dildeki her türlü haber, kurumsal ve tematik siteyi, portalları, forum, blog ve şikâyet sitelerini de takip edebiliyor ve buradan toplanan verinin analiz edilebiliyor nitelikte olması kritiktir. En önemlisi de bunu eş zamanlıya yakın bir şekilde yapabiliyor olmalıdır Unutmayın ki internet çok hızlı hareket edilmesi gereken, çok dinamik bir mecradır.
Bilindiği gibi sosyal medyada her şey çok hızlı gelişmekte ve yine çok hızlı yön değiştirmektedir Bu nedenle sosyal medyada sağlıklı bir ölçümleme yapmanın en önemli gereksinimi hızlı ve doğru veri akışıdır. Mükemmel giden bir kampanyanın bir anda tam tersi yönde seyrettiği durumlar yaşanabilmektedir. Bu durumda ikinci önemli faktör olan“doğru değerlendirme” gündeme gelmektedir.
En önemlisi elde edilen verilerin işlenebilir ve anlamlandırılabilir olmasıdır, bunun için önce ölçümleme araçları kullanılmaktadır fakat “değerlendirme” süreci olmadan ölçümlemenin hiç bir manası yoktur. Çünkü anladığınız bir olgu/veri sizin için değerlidir, ölçümlediğinizden daha çok anladığınızda, pazarlama stratejinizden tutun da alacağınız en ufak aksiyona kadar tüm süreçler farklılaşacak ve sonuçları da aynı şekilde anlamlı olacaktır. Dolayısı ile katıksız, manipüle edilmemiş, gerçek kullanıcı iç görüsü ve deneyimleri doğrultusunda ulaşılan bu verilerin şüphesiz ki değeri ve tüm süreçlerimize katkısı göz ardı edilemeyecek kadar büyüktür. potansiyel müşterileriyle iletişime geçmek, dijital strateji geliştirmek, online krizlerini yönetmek ve bunlar gibi birçok farklı konu için hizmetlerimizden faydalanıyor.
Sosyal medya ölçümlemeleri, her alanda yaptığımız çalışmalarımızın yarattığı etkiyi takip edebilmemiz, değerlendirebilmemiz ve müşteri memnuniyeti sağlayabilmemiz için oldukça büyük önem taşımaktadır. Müşterilerimizin ve hedef kitlemizin düşüncelerini, taleplerini, yorumlarını takip edebilmek, ürün ve hizmet kalitemizi geliştirmek için sosyal medya ölçümlemelerinden ve geri dönüşlerden sıkça faydalanan birçok başarılı şirket bu konuya artık daha fazla eğilmekte ve değişen piyasa şartlarında yerlerini sağlamlaştırmaktadır.
Bu önemli takibin gelişmiş bir teknoloji ve konunun uzmanları tarafından yapılması gerekmektedir. Zamanının tamamını her an değişkenlik gösteren bu özel alanda geçiren ve alınacak aksiyonlar konusunda uzman, hızlı ve verimli çözümler üreten profesyoneller anlık müdahale gerektiren konulardan daha hızlı haberdar olur ve markanız adına gerekli önlemleri alabilirler.
Ölçümlenebilir olması, sosyal medyanın sunduğu en büyük avantajlardan biri hiç kuşkusuz. Hedef kitleniz, müşterileriniz sizin hakkında düşüncelerini, ürün ve hizmetleriniz hakkında sorularını veya önerilerini paylaşıyor. Tüm bu paylaşımlar, müşterilerimizin markanıza bakışı hakkında büyük bir bilgiye sahip olmanız adına inanılmaz değerli bir kaynaktır.
Ölçümlenebilecek bilgiler arasında sadece markanız değil, rakipleriniz hakkında da sosyal mecralarda ne kadar konuşma olduğu, bu konuşmaların ne kadarının olumlu ya da olumsuz olduğu ve hangi mecrada yer aldığının yanı sıra haberin metin içeriği mi, görüntülü içerik mi olduğundan başlayarak, içeriği paylaşan kişinin etkisine kadar birçok farklı kriter takip edilebilir. Böylece paylaşılan içerik türleri analiz edilerek oluşturulan sonuçlar ışığında edindiğiniz bilgiler rakibinize karşı kullanacağınız stratejinizi daha güçlü planlamanızı sağlayacaktır.
Ölçümlemenin bir diğer yararıysa, yaptığınız yatırımın, planların, raporlamaların ve gelecek dönemde yapılacak aktivitelerin oluşturulmasında ciddi bir gösterge olmasıdır. Geçen senelerle bu seneleri ya da kendi seçtiğiniz belirli dönemleri karşılaştırabilmenizi sağlar.
Kısacası; Sosyal medya ölçümlemesi sayesinde markamız ve ürünlerimiz ve hatta rakibimiz hakkında konuşulanları, paylaşımların tonlarını, sayılarını, kategorileri ve marka dostlarımızın kimler olduğunu gözlemleyerek, aksiyonlarımızı doğru yönde almamız kolaylaşmaktadır.
Daha önce de belirtildiği gibi “iş geliştirme” konusunda da sosyal medya ölçümlemesinin, ürünlerimizin geliştirilmesinde, iyileştirilmesinde ve yeni fırsatların belirlenmesinde yadsınamaz katkıları olduğu artık tüm kurumsal ya da kurumsallaşmakta olan firmalar tarafından kabul görmüştür.
Sonuç olarak sosyal medya ölçümlemesi, yaptığımız iletişimin etkisini belirleyebilmemiz açısından büyük önem taşımaktadır ve sosyal medyada bulunmak markalar için ne kadar vazgeçilmezse, doğru ölçümleme ve raporlama da o kadar önemlidir. Markalar, markalarının ve rakiplerinin analizi, itibar yönetimi, dijital PR için sosyal medya ölçümlemesinin öneminin farkındadırlar ya da en kısa zamanda fark edeceklerdir.