KONU:
Kirpi (Genco Erkal) bir zamanlar şöhretli bir senaristken yazdığı filmler artık fazla ‘sanatsal’ bulunduğu için gözden düşmüştür. Bu sebepten ötürü karısı ile de araları bozulmuştur. Yaşadığı ‘sahte’ hayattan bunalmış daha ‘gerçek’ şeyler aramaktadır. Evine temizliğe gelen Kiraz’ın (Şerif Sezer) yaşadığı sorunlarla yakından ilgilenmeye başlar. Kocası Kiraz’ın üzerine kuma getirmeye niyetlidir. Kiraz’a yardı etmek isteyen Kirpi hiç tanımadığı tekinsiz bir dünyaya adım atar. Kiraz’a tamamen insancıl duygularla yardım etmek isterken trajik bir sona doğru yaklaşır.
YORUM (Spoiler İçermez):
Camdan Kalp, daha önce Faize Hücum, Pehlivan, Bir Yudum Sevgi gibi filmlerde senaryo yazarlığı yapan Fehmi Yaşar’ın ilk ve tek filmi. Entellektüelliğin banalliğini içinde yuvarlanan bir küçük-burjuva aydınının, gerçekte hiçbir fikri olmadığı, aldatılan, evde ve sokakta her türlü tacize uğrayan, kocasından dayak yiyen çok çocuklu kadınların dünyasına girmesinin hikayesi. Üstelik katı bir gerçekliğe sahip bu geçiş fantastik ögelerle de zenginleştirilmiş. İlk izlediğimde oldukça beğendiğim Camdan Kalp, Türk Sinemasında az rastlanır bir anlatı. Her şeyden önce Genco Erkan’ın harika oyunculuğu ile bu ‘farklı dünyalar’ hikayesi hiç sırıtmıyor ve giderek artan gerilim ile birlikte seyirciyi kendi dünyasına sokmayı başarıyor. Filmin özellikle Güneydoğu sahnelerinin gerçeküstü havası, aslında Kirpi’nin kafasındaki gerçeklikle, varolan gerçek arasındaki çatışmayı gösteriyor. Film toplumdan kopuk, kendi küçük düşünsel dünyasına hapsolmuş Türk aydınının bir eleştirisi. Kirpi öylesine büyük bir aydın kibri içinde ki; hiç bilmediği bir toplumun yerleşik kurallarını tek başına değiştirerek bir insanın hayatını kurtarmaya girişiyor. Bu ümitsiz girişim onu trajik bir sona doğru sürüklüyor. Camdan Kalp, oyuncu performanslarının ön planda olduğu bir film. Dramatik gelişmelerle gülmece unsurunun iç içe geçtiği hikaye boyunca, mizah duygusu altan alta hep hissettiriyor kendisini. Başta Genco Erkal olmak üzere, Deniz Gökçer, Şerif Sezer ve Füsun Demirel, filmin tekinsizliğini, gerçekle hayal arasında gidip gelmelerini çok iyi yansıtıyorlar. Açıkçası yönetmen Fehmi Yaşar’ın yönetmenlik serüvenini bu filmle sınırlamış olması Türk Sineması açısından üzücü olmuş. Puanım: 8,5/10
BONUS:
10. Uluslararası İstanbul Film Festivali Yılında En İyi Türk Filmi ve En iyi Yönetmen ödüllerine layık görülen Camdan Kalp ile ilgili en ilginç konu, yönetmen Fehmi Yaşar’ın bir daha film yapmamış olması. O dönemde yaptığı bu keskin aydın eleştirisinin, dönemin sinema camiasında önde gelen isimlerinin pek hoşuna gitmediği ve Fehmi Yaşar’ın camiadan dışlandığı ile ilgili dedikodular var ancak bununla ilgili tek bulgu, filmin Kültür Bakanlığı’ndan hiç destek alamamış olması. Dönemin komisyon üyeleri, Osman Seden, İrfan Tözüm, Tunç Başaran, Halit Refiğ, Şerif Gören ve Memduh Ün bu harika filmin senaryosunu yetersiz bulmuşlar! Film ayrıca 27. Antalya Altın Portakal Film Festivali, Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması, En İyi 3. Film Ödülü. (1990); 13. Montpellier Film Festivali, En İyi 2. Film Ödülü. (1991); 6. Adana Altın Koza Film Festivali, Ulusal Uzun Metraj Film Yarışması, (Füsun Demirel) En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu Ödülü. (1992) kazandı. Film son 20 yıldır televizyonlarda da pek gösterim şansı bulamadı. Arada sırada çeşitli sinematek etkinliklerinde gösteriliyor. YouTube’da da kalitesiz bir kopyası var. Filmin fragmanını bulamadım.
KÜNYE:
Yönetmen | Fehmi Yaşar |
---|---|
Yapımcı | Türker İnanoğlu |
Senarist | Fehmi Yaşar |
Oyuncular | Genco Erkal, Deniz Gökçer, Şerif Sezer, Füsun Demirel, Aytekin Özen, Cemal Şan, Macit Sonkan |
Müzik | Okay Temiz |
Görüntü Yönetmeni | Erdal Kahraman |
Kurgu | Mevlüt Koçak |
Stüdyo | Moda Film |
Yapım Yılı | 1990 |
Tür | Drama, Sosyal İçerikli |
Süre | 104 Dakika |
Ülke / Dil | Türkiye / Türkçe |
FRAGMAN: