
KONU:
1997 yapımı “Havai Fişekler” Japonya’nın ünlü aktörü ve yönetmeni Takashi Kitano’nun en önemli filmlerinden biri. Film, Yoshitaka Nishi (Takashi Kitano) adlı eski bir polis dedektifinin, hem mesleki hem de kişisel yaşamındaki zor bir dönemi anlatıyor.
Nishi’nin eşi Miyuki’nin (Kayoko Kishimoto) ölümcül bir hastalığı vardır ve Nishi, onunla daha fazla vakit geçirebilmek için polislikten emekli olmuştur. Ancak bu karar, onun ve eski meslektaşlarının başını belaya sokar. Nishi’nin en yakın arkadaşı ve meslektaşı Horibe (Ren Osugi) bir görev sırasında vurulur ve felç kalır. Bu olay, Nishi’nin vicdan azabını daha da artırır, çünkü Horibe’nin bu duruma düşmesinde Nishi’nin de dolaylı bir sorumluluğu vardır. Nishi, borçlarını ödemek ve eşine güzel anılar bırakmak için riskli bir yol seçer: banka soygunu yapar. Bu eylem, onu yakuza ve eski meslektaşlarıyla tehlikeli bir kovalamaca içine sokar. Nishi, bir yandan borç aldığı yakuzadan kaçmaya çalışırken, diğer yandan eşiyle son anılarını güzel geçirmeye çalışır.
YORUM (Spoiler İçermez):
1997 yapımı “Havai Fişekler”, Japon sinemasının en parlak örneklerinden biri. Aynı zamanda başrol oyuncusu olan Takeshi Kitano tarafından yönetilen film, drama, suç ve romantizmin eşsiz bir karışımı ve yoğun şiddet sahneleri ile bir yağlı boya tabloyu hatırlatan durgun planlar arasında benzersiz bir denge kuruyor. “Havai Fişekler”, Nishi’nin geçmişteki hatalarının bedelini ödeme çabasını, aşkını koruma isteğini ve hayatın acımasızlığını poetik bir dille anlatıyor. “HANA-BI” (Havai Fişek), ismi hayatın ve ölümün kısa ve patlayıcı doğasını temsil ediyor. Film izleyiciye hayatın uçucu güzel anları ile beklenmedik trajedileri arasındaki kontrastı sunuyor. Nishi’nin karmaşık karakteri, onun içsel çatışmalarını, pişmanlıklarını ve sevdiklerine olan bağlılığını derinlemesine inceleyerek, insan ruhunun karmaşıklığını ve kırılganlığını perdeye yansıtıyor.
Kitano’nun uzun ve statik çekimleri; filme gerçekçilik duygusunu güçlendiren doğal aydınlatma, şiddetin gerçeküstü gösterimi ile kontrast oluşturuyor. Kitano’nun kurgu tarzı tempolu; sık sık sakin sahneler ve grafik şiddet arasında geçiş yapmak için kesmeler kullanıyor. Bu tempo filme sarsıcı ama şiirsel bir ritim kazandırıyor. Kitano, filmde çoğunlukla mat bir renk paleti kullanıyor, arada sırada canlı renk patlamalarıyla, havai fişek temasını yansıtıyor.
“Havai Fişekler”, izleyiciye aşk, pişmanlık, fedakarlık ve kader hakkında derinlemesine düşündüren, duygusal ve görsel olarak zengin bir deneyim sunuyor. Filmdeki şiddet ve şiirin eşsiz karışımı, Kitano’nun özgün tarzıyla birleşerek sinemanın derin duyguları ve karmaşık temaları görsel olarak çarpıcı bir şekilde iletebilme gücünü kanıtlıyor. Puanım: 8,8/10
BONUS:
Takeshi Kitano, “Beat Takeshi” sahne adıyla da bilinen çok yönlü bir sanatçı – bir komedyen, aktör, film yapımcısı ve yazar. “Havai Fişekler” ile Kitano, benzersiz tarzıyla ustalıkla bir film yönetmeni olduğunu da kanıtladı. Film modern Japon sinemasının başyapıtlarından biri olarak kabul ediliyor. 1997’de Venedik Film Festivali’nde Altın Aslan ödülünü kazandı ve Takeshi Kitano’ya uluslararası bir şöhret kazandırdı.
Takeshi Kitano, filmin çekimlerinden hemen önce neredeyse ölümcül bir motosiklet kazası geçirdi. Bu deneyim, filmin temalarını ve tonunu derinden etkiledi. Filmdeki karakter Horibe tarafından yapılan resimler, aslında kazadan sonra Kitano’nun kendisi tarafından yapılmış.
KÜNYE:
Yönetmen | Takeshi Kitano |
---|---|
Yapımcı | Masayuki Mori, Yasushi Tsuge, Takio Yoshida |
Senarist | Takeshi Kitano |
Oyuncular | Takeshi Kitano, Kayoko Kishimoto, Ren Osugi, Susumu Terajima |
Müzik | Joe Hisaishi |
Görüntü Yönetmeni | Hideo Yamamoto |
Kurgu | Takeshi Kitano, Yoshinori Ota |
Stüdyo | Bandai Visual |
Yapım Yılı | 1997 |
Tür | Drama, Suç |
Süre | 103 Dakika |
Ülke / Dil | Japonya/ Japonca |
FRAGMAN: