
KONU:
1931 yılında Anais Nin (Maria de Medeiros) Paris’te Henry Miller (Fred Ward) ve eşi June (Uma Thurman) ile tanışır. O sıralarda Henry Miller büyük eseri “Yengeç Dönencesi” üzerinde çalışmaktadır. June ise Paris ve New York arasında gidip gelerek oyunculuk işleri kovalamaktadır. Anais Nin ise bir yandan ilk kitabını bitirmeye çalışırken öte yandan kocasının kendini tatmin edemediğini düşünmekte ve yeni cinsel deneyimler aramaktadır. Üçlü arasında ilk anda bir çekim olur. Ancak Anais Henry’den çok biseksüel JUne’dan etkilenir. June, ABD’ye dönmek zorunda kaldığında, Nin’e kocasıyla yatması için onay verir. Fransa’ya geri döndüğünde ise üçlü arasındaki cinsel gerilim tırmanır.
YORUM (Spoiler İçermez):
Henry ve June ABD’de NC-17 (17 yaşından küçüklerin seyretmesi kesinlikle yasak) derecesini alan ilk film özelliği taşıyor. Bu derecelendirme filmin gişesine önemli derecede olumsuz etki yaparken, filmin belki gereğinden fazla tartışılmasına da sebep oldu. O döneme kadar pornografik içerikli, filmler X olarak derecelendiriliyordu. Henry ve June bir porno film olmadığı için X ile derecelendirilmedi. Bununla birlikte 17 yaşından küçükler için sakıncalı bulundu. Filmin NC-17 ile derecelendirilmesinin sebebinin Anaïs Nin’in, filmin açılış jeneriğinden üç dakika sonra, bir Japon kadın ve bir kalamarın yer aldığı müstehcen resimli bir kartpostala baktığı iki ila üç saniyelik çekim olduğu öne sürüldü. Yönetmen Philp Kaufman’ın The Right Stuff ve The Unbearable Lightness of Being gibi filme alınması zor romanların etkileyici sinematik uyarlamalarını yapmasının ardından Henry ve June da büyük beklenti aratmıştı. Ancak film hem seyirci hem de eleştirmenler için bir hayal kırıklığı oldu. Anais Nin’in günlüklerine dayanan hikaye basit ve sığ bulundu. Özellikle Maria de Medeiros ve Uma Thurman’ın oyunculukları beğenilmedi. Filmin bir sanat filmimi yoksa entellektüel bir seks filmi mi olduğu tatışmaları aldı yürüdü. Filmdeki erotizmin eterince derin yansıtılamadığından dem vuruldu. Sonuç olarak Henry ve June, Kaufman’ filmografisinin eserlerinden biri değil. Bununla birlikte film dönemim bohem hayatını yansıtması açısından ilgi çekici, sanat yönetimi ve görüntü yönetimi çok başarılı. Nitekim film en iyi sinematografi dalında Oscar adayı oldu. Puanım: 6,5/10
BONUS:
Henry ve June Türkiye’de gösterime girdiğinde 16 yaşındaydım. Üniversite öğrencisi bir kadın akrabam bana bu filme birlikte gitmeyi önerince oldukça mutlu oldum. Edebiyata, şiire ve sinemaya çok meraklıydım ve böyle bir’ sanat’ filmine birlikte gideceğim bir arkadaşım yoktu. Ancak ne Philip Kaufman’dan haberim vardı ne de Varolmanın Dayanılmaz Hafifliği’ni izlemiştim. Açıkçası filmin bir Henry Miller biyografisi olduğunu düşünmüştüm ve sinemalarda gösterime giren bir filmde bu denli cüretkâr seks sahneleri olacağını hiç hesaba katmamıştım. Filmdeki erotizm dozu ilk sahnelerden itibaren yükseldikçe sıkılmaya başladım, avuçlarım terliyordu. Kadın akrabamla birbirimizden oldukça utandığımızı hatırlıyorum. Ne film arasında ne de filmin bitiminde film hakkında konuşmadan ayrıldık ve bir daha birlikte sinemaya girmedik:)
KÜNYE:
Yönetmen | Philip Kaufman |
---|---|
Yapımcı | Peter Kaufman |
Senarist | Philip Kaufman, Rose Kaufman |
Oyuncular | Fred Ward, Uma Thurman, Maria de Medeiros, Richard E. Grant, Kevin Spacey |
Müzik | Mark Adler |
Görüntü Yönetmeni | Philippe Rousselot |
Kurgu | Dede Allen, Vivien Hillgrove Gilliam, William S. Scharf |
Stüdyo | Walrus & Associates, Universal Pictures |
Yapım Yılı | 1990 |
Tür | Drama, Biyografi, Erotik |
Süre | 136 Dakika |
Ülke / Dil | ABD / İngilizce |
FRAGMAN: