KONU:
Film, bir yazar olan Hossain Sabzian’ın gerçek hikayesine dayanır. Sabzian, bir kütüphane görevlisi olarak çalışan sıradan bir adamdır, ancak bir gün, yazar Mohsen Makhmalbaf’ın bir filmi olan “Koker” hakkında bir makale yazmak için Makhmalbaf’ın evine gider. Burada, Makhmalbaf ve ailesinin yanı sıra birkaç diğer ziyaretçi de bulunur ve Makhmalbaf’ın filmleriyle ilgili bir sohbete katılır. Bir süre sonra Sabzian, kendini Tahran’da hali vakti yerinde bir aileye kendisinin yönetmen Mohsen Makhmalbaf olduğuna inandırır. Bu durum, yanlış anlaşılmalara yol açar ve Sabzian, dolandırıcılık suçlamasıyla tutuklanır. Yakın Plan, Sabzian’ın tutukluluğu sırasında çekilen görüntülerden oluşur. Film kurmaca ile belgesel arasında gidip gelir.
YORUM (Spoiler İçermez):
Yakın Plan, İran sinemasının önemli yapıtlarından ve İran sinemasının en önemli yönetmenlerinden Abbas Kiarostami’nin ilk filmi. Film “Close Up” adıyla dünya çapında ün kazandı ve birçok festivalde ödüllendirildi. Kiarostami’nin “The Koker Trilogy” adını verdiği üçlemenin ilk filmi olma özelliği taşıyor. Üçlemenin ikinci filmi “And Life Goes On…” ve üçüncü filmi “Through the Olive Trees”
Film, İran’da ve dünya genelinde birçok ödül kazanmış ve İran sinemasının dünya çapında tanınır hale gelmesine yardımcı olmuştur. Yakın Plan, dünya genelinde sinema eleştirmenleri tarafından da olumlu bir şekilde değerlendirilmiştir ve Kiarostami’nin yönetmenlik tarzı ve yaratıcı yapım teknikleriyle övgü almıştır. Kiarostami belgesel ve kurmaca; yaşam ve kurgu arasında dolaşan bir yönetmen. Onu Yakın Plan’ı çekmeye iten de hikayenin gerçekle ve elbette gerçeğin estetik bir yansıması olan sinema ile ilişkisi olsa gerek. Nitekim Kiarostami davayı duyar duymaz filmi çekmeye karar verir ve tüm duruşmaları filme alır. Hatta çekim programı hazırlarken bazı dava tarihlerinin öne alınması için hakime dilekçe bile verir. Bu sırada Kiarostami filmde rol alacak amatör oyuncular bulur. Gerçek Makhmalbaf da bir süre sonra ekibe katılır. Filmdeki oyuncuların çoğu ilk kez bir filmde rol almasına rağmen oldukça başarılı olurlar. Her şeyden önce baş rol oyuncuları Hossain Sabzian ve Mohsen Makhmalbaf zaten kendilerini canlandırıyorlar. Diğer oyuncuların da bir kısmı kendilerini canlandırırken, bir kısmı ise ilk oyunculuk deneyimlerini yaşarlar.
Yakın Plan’da Kiarostami, İran toplumu, özellikle de sınıf sistemi ile ilgili yorumlarda da bulunur. Film, Sabzian’ın hikayesinin yanı sıra, İran’daki rejimin insanlar üzerindeki yıkıcı etkisini de anlatır. Filmin muhteşem son sekansı sinemanın kırılgan ama garip bir şekilde dönüştürücü doğası üzerine tesadüfi bir açıklama olur. Puanım: 8,8/10
BONUS:
Kiarostami, 1940 yılında Tehran’da doğmuş ve 1960’ların sonlarında İran İşaret Dili Enstitüsü’nde çalışmaya başlamış. 1970’lerin ortasında, İran İşaret Dili Enstitüsü’nün reklam filmleri üreten bir kolu olan Kanal 4’ün yöneticisi olmuş ve burada ilk kez yönetmenlik deneyimlemiş. Kiarostami, 1980’lerin ortasında İran’da yapılan özgürlükçü sinema hareketine dahil oldu ve bu hareketin en önemli yönetmenlerinden biri haline geldi. Yakın Plan (Nema-ye Nazdik) filmi, Kiarostami’nin İran içinde yaptığı ilk filmdir. Kiarostami, daha sonra İran sinemasının dünya çapında tanınır hale gelmesinde önemli rol oynayan birçok başarılı film yaptı. Bu filmler arasında And Life Goes On… (Zendegî va Dîgar Hich), Through the Olive Trees (Zir-e Derakhtân-e Zeytûn), Taste of Cherry (Ta’m e Guilass), The Wind Will Carry Us (Bad Ma Ra Khahad Bord) ve Certified Copy (Copie Conforme) gibi filmler sayılabilir.
KÜNYE:
Yönetmen | Abbas Kiarostami |
---|---|
Yapımcı | Ali Reza Zarrin |
Senarist | Abbas Kiarostami |
Oyuncular | Hossain Sabzian, Mohsen Makhmalbaf |
Müzik | Mark Isham |
Görüntü Yönetmeni | Ali Reza Zarrindast |
Kurgu | Abbas Kiarostami |
Stüdyo | Kanoon, Celluloid Dreams |
Yapım Yılı | 1990 |
Tür | Drama, Biyografi |
Süre | 98 Dakika |
Ülke / Dil | İran / Farsça |
FRAGMAN: