KONU:
“Zehir” (Poison), Todd Haynes’ın yazıp yönettiği bağımsız bir dram filmi. Film, her biri Jean Genet’in eserlerinden esinlenmiş üç farklı hikayeyi paralel olarak anlatıyor. Kahraman (Hero) adlı hikaye, yedi yaşındaki bir çocuğun, istismar eden babasını vurduktan sonra ortadan kaybolması üzerine haber bültenlerinde anlatılan bir öykü. Korku (Horror), bir bilim insanının, “insan cinselliği iksiri” adını verdiği deneysel bir ilacı içtikten cinayet işleyen bir cüzzamlıya dönüşümünü, 1960’ların bilim kurgu korku B filmi tarzında anlatıyor. “Homo”, hapishanede gelişen tutkulu ama trajik bir aşk hikayesi. Bir mahkumun başka bir mahkuma olan cinsel ve romantik duygularını, sert bir hapishane filmi ile pastoral fantastik anıları arasında gidip gelerek yansıtıyor. Bu üç hikaye, insan doğasının karanlık taraflarına ve toplumsal normların dışına çıkmanın sonuçlarına dair derin iç görüler sunuyor.
YORUM (Spoiler İçermez):
“Zehir”, Todd Haynes’in yönetmenlik kariyerinde önemli bir dönüm noktası. Film, geleneksel anlatı biçimlerini sorgulayan ve sınırları zorlayan yapısıyla dikkat çekiyor. Her üç hikayenin de farklı görsel ve anlatım tarzlarına sahip olması filmin genel atmosferine zenginlik katıyor. “Hero”, belgesel tarzında çekilmişken, “Horror” klasik B-filmlerinin estetiğini taşıyor ve “Homo” ise yoğun bir duygusal derinlik sunuyor Haynes, hikayelerin her birinin tonunu ve duygusal yoğunluğunu vurgulayan etkileyici bir görsel dil kullanıyor. Işık ve gölge oyunları, kamera açıları ve renk paletleriyle karakterlerin içsel dünyalarını ve yaşadıkları çatışmaları ustalıkla yansıtıyor. Özellikle “Horror” bölümünde kullanılan siyah-beyaz çekimler ve dramatik ışıklandırma, 1950’lerin korku filmlerini anımsatıyor. Oyuncu performansları, filmin etkileyiciliğini artıran bir diğer önemli unsur. Her bir hikayede yer alan oyuncular, karakterlerinin karmaşık duygusal dünyalarını ve yaşadıkları çatışmaları hissettirmeyi başarıyor. Özellikle “Homo” hikayesinde yer alan Scott Renderer ve James Lyons, karakterlerinin aşk ve acı dolu hikayesini yürek burkan bir şekilde yansıtıyor. Puanım: 7,5/10
BONUS:
“Poison”, gösterime girdiğinde büyük tartışmalara yol açmış ve hem övgü hem de eleştiriler almıştı. Film, özellikle Sundance Film Festivali’nde Jüri Büyük Ödülü’nü kazanarak büyük sükse yaptı. Ayrıca, bağımsız sinema dünyasında büyük bir sükse yaparak, LGBTi temalarını cesurca ele alan gelecekteki yapımlara ilham kaynağı oldu. Bu son derece düşük bütçeli film, ortaya koyduğu cesur ve yaratıcı vizyonla zaman içinde bir kült klasik haline geldi ve Todd Haynes’in kariyerinin temel taşlarından biri oldu. Film, izleyiciyi rahatsız eden ve düşündüren temalarıyla, sinemanın sınırlarını zorlamış ve cesur anlatımıyla öne çıkmıştır.
KÜNYE:
Yönetmen | Todd Haynes |
---|---|
Yapımcı | Christine Vachon |
Senarist | Todd Haynes |
Oyuncular | Edith Meeks, Larry Maxwell, Susan Norman, Scott Renderer, James Lyons |
Müzik | James Bennett |
Görüntü Yönetmeni | Maryse Alberti |
Kurgu | Todd Haynes, James Lyons |
Stüdyo | Zeitgeist Films |
Yapım Yılı | 1991 |
Tür | Dram |
Süre | 85 Dakika |
Ülke / Dil | ABD / İngilizce |