“Deepfake” Demokrasi

yazan: Özgür Kurtuluş

Dünyada en çok seçmene sahip, en büyük demokratik seçimi Hindistan’da yapılıyor. Seçim kampanyalarında deepfake videolar öne çıkıyor.

El Cezire’nin haberine göre, Hindistan’daki siyasi partiler, Nisan ve Mayıs aylarında gerçekleşecek parlamento seçimleri öncesinde yapay zeka tarafından oluşturulan kampanya mesajlarını benimsedi.

İktidardaki Bharatiya Janata Partisi’nin (BJP) başkanı Başbakan Narendra Modi,  2020’deki kampanya videolarında yapay zeka kullanımına öncülük etmişti. Yapılan son on eyalet seçimlerinde deepfake videolar yaygın hale geldi.

  • Tamil Nadu eyaletini yöneten parti, 2018’de ölen bir liderin yapay zeka tarafından oluşturulmuş benzerini içeren videolar yayınladı. Hintli medya firması Muonium, politikacının 1990’lardaki konuşmaları üzerine bir ses modeli eğiterek modeli oluşturdu.
  • Aralık ayında yapılan eyalet seçimlerinde Kongre partisi, baş rakibi olan rakip BRS partisinin liderinin seçmenlere Kongre’yi seçmelerini söylediği bir video yayınladı. BRS, videonun derin sahte olduğunu söyledi.
  • The Indian Deepfaker adlı bir girişim, adayların seslerini klonladı ve çeşitli partiler için adayların daha genç görünen görüntülerini üretti. Kasım ayında firma, potansiyel seçmenlere kişiselleştirilmiş sesli mesajlar göndermek için Kongre partisinin eyalet liderinin sesini klonladı. Pornografik materyal oluşturma çağrıları da dahil olmak üzere, siyasi muhalifleri hedef alacak şekilde video ve sesin değiştirilmesi yönündeki 50’den fazla talebi reddetti..

Deepfake videolar Hindistan’da, onları sınırlayan yasa veya düzenlemelerin yokluğunda hızla çoğaldı. Hükümet yetkilileri deepfake video kullanımını düzenleyen yasalar yapmak yerine Google ve Meta gibi sosyal medya operatörlerine bunları denetlemeleri için baskı yaptı.

İsmini vermek istemeyen bir Hintli siyasi danışman Al Jazeera’ye “Seçmenleri deep fake videolarla manipüle etmek hiçbir parti tarafından günah olarak görülmüyor” dedi. “Bu sadece kampanya stratejisinin bir parçası.”

Siyasi deepfake’ler hızla küresel bir fenomen haline geliyor. Arjantin , ABD ve Yeni Zelanda’dan taraflar yapay zeka tarafından oluşturulan görüntüleri veya videoları dağıttı. Ancak 900 milyondan fazla kişinin oy kullanma hakkına sahip olduğu Hindistan’daki ulusal seçimlerin büyüklüğü, burayı sentetik siyasi mesajlar için aktif bir laboratuvar haline getirdi.

Sentetik medyanın, özellikle politikacıların halkla çeşitli dil ve lehçelerde iletişim kurmasına olanak tanıyan Hindistan gibi çok dilli bir ülkede meşru siyasi kullanımları var.  Ancak partiler bunu yanlış bilgi yaymak ve rakip politikacılara ve medyaya olan güveni sarsmak için de kullanabiliyor. Siyasette deepfake kullanımını sınırlandıracak düzenlemelere ihtiyaç var.

* Bu metin ChatGPT4 ile El Cezire’deki haberden kısaltılarak üretilmiştir.

Kaynak: https://www.aljazeera.com/news/2024/2/20/deepfake-democracy-behind-the-ai-trickery-shaping-indias-2024-elections?utm_campaign=The%20Batch&utm_source=hs_email&utm_medium=email&_hsenc=p2ANqtz–QGCoaEh42QGUTnfoPl5an-ds0dVuJe

İlgili Yazılar

Yorum bırakın

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.