Etkileşim Odaklı Instagram İletişimi

yazan: Özgür Kurtuluş

Instagram son 5 yılda Türkiye’de ve Dünya’da en hızlı büyüyen sosyal platformlardan biridir. Bugün dünya üzerinde yaklaşık 1,5 milyar kullanıcısı vardır ve her gün 600 milyondan fazla kullanıcı Instagram’a giriş yapmaktadır. Bu kullanıcılarının %60’ı 18-29 yaş aralığındadır. 

Instagram fotoğraf ve videoların paylaşıldığı bir mecradır. Bugün birçok fotoğraf uygulamasında yer alan filtreler ilk defa Instagram’da kullanılmıştı. Filtreler sayesinde fotoğraflar daha çekici ve profesyonel bir görünüm kazanıyor. Birçok kurum Instagram iletişiminde bu filtrelerden faydalanıyor. 

Instagram duygusal bir mecradır. Kullanıcılar Instagram paylaşımlarından etkilenmeye çok yatkındırlar. Çoğunlukla pozitif paylaşımlarla etkileşime girerler. Instagram kullanıcıların etkileşime en açık olduğu platformlardan biridir ancak PAYLAŞ özelliğinin bulunmaması erişim önündeki en önemli engellerden biridir. 

25 Adımda Instagram Profili Oluşturma

  1. Profilinizi İş Profili yapın: Instagram’da bir iş profili oluşturarak,tanıtım ve yönlendirme özelliklerinden yararlanabilirsiniz.
  2. Web sitenizi ve iletişim bilgilerinizi profilinize ekleyin.
  3. Profil resmi Instagram’da çok önemlidir. Logonuzu ya da fotonuzu kullanmak yerine ilgi çekici bir görsel takipçi sayınızı arttırma da önemli rol oynayabilir. 
  4. Biyografi bölümünde yaratıcılık önemlidir. Kullanıcılar ilk olarak buraya bakarlar. Kısa, öz ve aydınlatıcı olmaya gayret edin.
  5. Haber içeriklerinize erişilebilir kılmak için web sitenize yönlendiren bir bağlantı ekleyin. Instagram profilinizden gelen trafiği analiz etmek için bir bit.ly izleme bağlantısı kullanmayı düşünebilirsiniz.
  6. Instagram Facebook’a aittir, bu yüzden iki platform entegre çalışır. Facebook sayfanız varsa, Instagram uygulamasında üzerinden Facebook arkadaşlarınızı Instagram sayfanızı takip etmeye davet edebilirsiniz.
  7. Instagram’da hesap gizliliği özelliği bulunmaktadır. Hesabınızın herkese açık olduğundan emin olun. Bunu kontrol etmek için profil sayfanızdan başlayın ve sağ üst köşenin yakınındaki dişli çarkı tıklayın, “Hesap Gizliliği” adlı bölüme ilerleyin ve “Özel Hesap” seçeneğinin kapatın.
  8. Instagram’da fotoğraflar videolardan %36 daha fazla beğeni alıyor ancak videolar fotoğraflardan daha fazla yorum alıyor. Konuşma başlatmak için videoları tercih edin. En fazla 60 saniyelik videolar kullanabilirsiniz.
  9. Instagram Facebook’a göre daha sık paylaşım yapabileceğiniz bir mecradır. Farklı zaman dilimlerinde günde 10 paylaşıma kadar çıkabilirsiniz.
  10. Hikayeler (Stories) aşırı mesaj gönderme korkusu olmadan anlık paylaşımlar yapmanızı sağlar. Bu paylaşımlar 24 saat içinde kendiliğinden silinir. 
  11. Hikayelerinize yüklediğiniz video ve resimlere basit çizim ve metin araçlarıyla eklemeler yaparak enformasyon verin ve daha dikkat çekici hale getirin.
  12. Takip ettiğiniz hesapların Hikayelerine göz atmayı ihmal etmeyin. Instagram kullanıcıları hikayelerine kimlerin baktığına çok dikkat ederler.
  13. Instagram’a başlangıçta haftada 4-6 saat daha sonra 2-3 saat ayırmanız gerekebilir.  
  14. Instagram Tıpkı Twitter gibi hızlı bir mecradır. Bu yüzden gelen yorumlara hızlı cevap verebilmek için hesabı yöneten en az bir kişinin ‘Bildirimleri’ açması gerekebilir. 
  15. Sosyal medya iletişimi için temel kurallar burada da geçerli. Kullanıcıların paylaşımları beğenmesini, yorum yazmasını istiyorsanız, siz de aynısını yapmalısınız. Kullanıcıların paylaşımlarını beğenme bir ilişki kurmak için mükemmel bir yoldur. Bu şekilde sadık destekçiler kazanabilirsiniz. 
  16. Sadece beğenmek yetmez, takipçilerinizin neleri beğendiğini de izlemelisiniz. Böylece içerik stratejinize yönelik içgörü elde edersiniz. Bunu yapmak için, ekranın altındaki kalp butonuna tıklayarak üstteki ‘Takip’ sekmesini seçin.
  17. Konunuzla ilgili #hashtagleri arama bölümünden arayarak, etkileşime girmek isteyebileceğiniz kullanıcıları bulabilirsiniz.  
  18. Diğer sosyal mecralarda olduğu gibi Instagramda da gönderilerinizi zamanlayabilirsiniz. Bunun için Buffer ya da Hootsuite gibi araçlar kullanmalısınız. 
  19. Diğer sosyal mecralarda olduğu gibi Instagramda da #hashtag kullanmanız gerekir. Böylece etkileşim oranınızı yükseltebilir ve paylaşımlarınızı kategorize edersiniz. 
  20. Instagram 30 #hashtag kullanılmasına müsade ediyor ancak 10-11 hashtagden fazla kullanmamaya dikkat edin. Popüler #hashtag’ler kullanmak için Instagram’ın arama özelliğini kullanın.
  21. Fotoğraflarınıza ilgili kullanıcıları etiketleyin. O fotoğrafta yer alan kişiler ya da resimle ilgili olan kullanıcılar olabilir. Etkileşim oranınızı arttıracaktır.
  22. Instagram’ın masaüstü sitesi paylaşım yapmanıza,  yorum yapmanıza, genel katılımı görmenize ve hem akışınızı hem de profil sayfanızı görüntülemenizi sağlar. 
  23. Haber sitenize ve diğer sosyal mecralardaki profillerinize instagram linkinizi ya da simgesini ekleyin. 
  24. Bazı haberlerinizi öne çıkarmak için Instagram reklamlarını kullanın. 
  25. Instagram’ın Facebook’a ait olması nedeniyle, Instagram reklamlarını Facebook reklamlarınızla aynı yerde yayınlayabilirsiniz. Facebook reklam yöneticiniz üzerinden Instagram reklamlarınzı oluşturabilir  ve takip edebilirsiniz. Ayrıca, telefon uygulaması üzerindenden de Instagram reklamlar oluşturabilirsiniz.

Instagram’da İstatistikler

Instagram’ın İş profili olarak kullanıyorsanız, gönderilerinizle ilgili istatistiklere erişebilirsiniz. Instagram, Facebook’a göre çok daha sade ve özet istatistikler sunuyor. İstatistikler akıştaki gönderileriniz için ayrı, hikayeleriniz için ayrı parametrelere göre belirleniyor. Akış için görebileceğiniz istatistikler;

Beğeniler: Bu kısım sadece seçilen gönderiyi beğenen kullanıcı sayısını gösterir.

Yorumlar: Tıpkı beğenilerde olduğu gibi yorumlar da sadece o gönderiye bırakılan yorum sayısını gösterir.

Kaydetmeler: Bu veri, gönderinizi kaydeden tekil kullanıcılar ya da hesapların sayısını gösterir.

Etkileşimler: Gönderilerinize veya profilinize toplam dokunma sayısını gösterir.

Profil ziyaretleri: Profilinizin görüntülenme sayısını belirtir.

Keşif: Bu veri, sizi halihazırda takip etmeyen hesaplara erişim detaylarını verir. Bu başlığın altında Ana Sayfadan, Profilden, Konu Etiketlerinden ve diğer alanlardan görülme rakamlarını görebilirsiniz.

Hikayeleriniz için görebileceğiniz istatistikler;

Gösterim: Bu kısım size bir Hikayenizin kaç kez gösterildiğinin verisini verir.

Erişim: Bu kısımda hikayenizdeki bir fotoğrafı ve videoyu gören hesap sayısını görürsünüz.

İleri: Bu veri, kullanıcıların Hikayenizde bir sonraki fotoğrafı veya görmek için dokunma sayısını gösterir.

Geri: Bu veri, kullanıcıların Hikayenizde bir önceki fotoğrafı veya görmek için dokunma sayısını gösterir.

Çıkış: Hikayenizden çıkmak için dokunma sayısını gösterir.

CHIANG MAI, THAILAND – AUG 26, 2018: A woman holds Apple iPhone X with Instagram application on the screen at cafe. Instagram is a photo-sharing app for smartphones.

Instagram’da Tanıtım

Instagram oldukça sonuç veren tanıtım olanaklarına sahiptir. Eğer iyi bir içeriğiniz ve hedef kitleniz varsa geri-dönüş oranları yüksek tanıtımlar yapabilirsiniz. Instagram’da 3 şekilde tanıtım yapabilirsiniz:

Paylaştığınız bir gönderinin tanıtımını yapın: Profilinizde takipçilerinizin dikkatini çeken bir resim veya video varsa, bu içerik ile daha fazla kişiye erişmek için başarılı bir reklam olabilir.

Profilinizden, öne çıkanlardan veya hikaye arşivinizden bir hikayenin tanıtımını yapın: Instagram kamerasıyla çekilen veya dikey formattaki hikayelerin tanıtımını yapabilirsiniz. 

Profilinizdeki Tanıtımlar düğmesinden bir tanıtım oluşturun: Profilinizden bir tanıtım oluşturduğunuzda, Instagram size reklam olarak iyi performans göstereceğini düşündüğü gönderileri tavsiye eder. 

Instagram’da akış ve hikayeler bölümleri için ayrı ayrı tanıtım olanakları vardır. 

Akış Reklamları: Bu reklamlar, hedefleriniz akışta gezinirken karşılarına çıkan tek resim ,resim galerisi (corousel) ya da bir videodan oluşan reklamlar.

Hikaye Reklamlar: Instagram hikayeleri içinde bir resimden ya da videodan oluşan reklamlar. 

Tıpkı Facebook’ta olduğu gibi, Instagram’da da ne için ve kim için tanıtım yaptığınızı bilmeniz önemlidir. Hedefinizi seçerek ve iyi bir hedef kitle belirleyerek, uygun bir bütçe ve süreyle etkili tanıtımlar yapmak mümkündür.

Hedefler: Marka bilinirliği, Erişim, Trafik, Katılım, Video Görüntüleme, Uygulama Yüklemesi, Dönüşüm

Hedef Kitle: Yer, Yaş, Cinsiyet, Dil, Demografi, İlgi Alanı, Davranışlar, Bağlantılar, Özel Kitle.

Instagram’da Canlı Yayın

Instagram’da da tıpkı Facebook’ta olduğu gibi canlı yayın özelliği vardır. Facebook videosunda bahsettiğim konularda ve şekillerde Instagram’da da canlı yayınlar yapabilirsiniz. Bunun için öncelikle Instagram’ın en güncel versiyonunu kullandığınızdan emin olun. Instagram hesabınıza giriş yaptıktan sonra, Instagram Hikayeleri kısmına geçmek için sol üst tarafta bulunan kamera ikonuna tıklayın. .Ekranın alt tarafında “Canlı”, “Normal” “Boomerang” gibi farklı seçenekler bulunuyor. Canlı yayın için, “Canlı” yazısına tıklamanız gerekiyor. Canlı yayın ekranına geçtikten sonra, yine ekranın alt bölümünde “Canlı Yayını Başlat” butonunu göreceksiniz. Yayını başlatmadan önce, ekranın üst bölümünde bulunan “Zil” ikonunun aktif olduğundan emin olun. Bu ikon, canlı yayına başladığınıza dair, takipçilerinize bir bildirim göndermektedir. Böylelikle canlı yayını başlattığınızda, takipçileriniz onlara giden bildirim aracılığı ile yayınınızdan haberdar olabilirler. Bildirim ayarlarını açtıktan ve canlı yayına başla dedikten sonra artık yayına başlayabilirsiniz. 

Ayrıca Instagram’da canlı yayınınınızı kaydedebilirsiniz.Canlı yayın sona erdiğinde videonun kaydını alabilir ve paylaşabilirsiniz. Bu tercihler de yayını sonlandırma işlemi yaparken karşınıza çıkacaktır. Diğer yandan; açıklama eklemek, fotoğraf ve video paylaşmak ve misafir eklemek gibi işlemleri de canlı yayında yapabilirsiniz. Instagram’ın bu canlı yayın özelliklerine de ekranın alt kısmından erişebilirsiniz.

Etkileşim Odaklı Instagram İletişimi İçin 12 İpucu

  1. Facebook sayfanız varsa, Instagram uygulamasında üzerinden Facebook arkadaşlarınızı Instagram sayfanızı takip etmeye davet edin.
  2. Instagram sık paylaşımı ödüllendirir. Haftanın her günü ve gün içinde ne kadar çok paylaşım yaparsanız paylaşımlarınız o kadar fazla sayıda kullanıcıya gösterilir.   
  3. Hikayeler en çok erişim alan içeriklerdir. Hikayelere, metin ve emojilerle eklemeler yaparak enformasyon verin ve daha dikkat çekici hale getirin. 
  4. Akışta video içeren gönderiler, fotoğraf paylaşımlarına kıyasla yüzde %38 daha fazla etkileşim getiriyor. Video içerikleri hikaye paylaşımlarında da daha yüksek etkileşime sahip.
  5. Kullanıcılar profilinizde ne kadar çok zaman geçirirse paylaşımlarınız o kullanıcıya o kadar çok gösterilir.
  6. Gönderileriniz KEŞFET bölümündeki kategorilerde düzenli olarak  ne kadar çok yer alırsa o kadar çok kullanıcıya gösterilir. Bunun için popüler #hashtag’leri kullanın.
  7. Instagram gönderinin açıklama kısmında 30 adet hashtag kullanımına izin verir. İdeal hashtag sayısı 10 -11’dir. Mümkün olduğu kadar çok hashtag kullanarak erişiminizi arttırın. 
  8. Takipçilerinizde aşinalık yaratmak için kurumsal bir şablon ve filtre seçin. Daha açık renklerde fotoğraflar daha fazla etkileşim alıyor. Her gönderinizde filtre kullanmayın. 
  9. İlgisini çekmek istediğiniz kullancıları etiketleyin. Etiketlenen kullanıcılara DM üzerinden bir mesaj gider.
  10. Özel mesaj üzerinden gönderilen paylaşımlar akışlarda da daha fazla kullanıcıya gösterilir. DM’i sık sık kullanın.
  11. Paylaşımlar etkileşim aldıkça kullanıcı akışlarında daha yukarıda gösterilir. YORUM almak ve gönderinin kullanıcılar tarafından KAYDEDİLMESİ en etkili etkileşimdir. 
  12. Instagram’da Hikayeler ve REELS özelliğini etkin olarak kullanın. Özellikle REELS takipçileriniz dışındaki kullanıcılara erişmek için en iyi yollardan biridir. 

Daha Fazlası:

Instagram’da tanıtım yapmak istiyorsanız, bilginizi daha da arttırmak için yardım için oluşturulmuş Instagram ve Facebook sayfalarından yararlanabilirsiniz. 

İlgili Yazılar

Yorum bırakın

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.